Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/jdehaas/domains/jeroendehaas.nl/public_html/lepus.php on line 3
Jeroen de Haas.nl
Zoom kaart
Home
Mail Jeroen
Login
Lees alle verslagen in boekvorm

De reis

20-11-2005
Putres

Andes alive

Vier keer stijgen en dalen
19-11-2005

11-02-2005

Terug naar de natuur

Puerto Natales | Chili | dinsdag 15-11-2005 | Jeroen

Zondag zijn we vertrokken naar het natuurgebied Torres del Paine. Daar zouden we even helemaal terugkeren naar de natuur. Met alleen een dagrugzakje aan spullen zouden we vanuit de hut Refugio Pehoe een tweetal tochten gaan maken. Dus alleen de benodigde toiletspullen mee, kleren voor wandelen en droge kleren voor 's avonds. Op alles werd bezuinigd omdat je er toch maar me moet lopen sjouwen. We hebben ook nog twee slaapzakjes gehuurd en een tas vol met eten ingeslagen.

Ons was namelijk verteld en we hadden in de Lonely Planet gelezen dat het wandelen in Torres een nogal spartaanse onderneming was...

Met de bus van Puerto Natales naar het park kost ongeveer twee uur. Die tijd rijdt de bus constant over een grindweg wat met een snelheid van zo'n 80 ŗ 90 km per uur een enorme stofwolk oplevert. De zaterdag ervoor hadden we deze weg ook al afgelegd met een minibusje. Toen hebben we een lange wandeling gemaakt naar de plek waar je de Torres del Paine (rotsen lijkend op torens) het best kan zien. Het was een lange wandeling met erg veel klimwerk. De laatste kilometers was het klimmen over een enorme wand van stenen (murenen). Hoe weet ik niet meer maar ik heb het gehaald en het was meer dan de moeite waard. Ik was iets te moe om ter plekke mooie foto's te nemen, maar we hebben er in ieder geval een foto van ons tweeŽn laten maken. Daarna het hele eind weer teruggewandeld en in refugio Las Torres van bier en fris genoten. Het was ons al opgevallen dat refugio Las Torres een prachtig nieuw en mooi chaletachtig resort was. Voor de prijs van ons drinken kun je hier in Puerto Natales goed eten en drinken. Leuk om geweest te zijn, maar morgen zouden we toch echt overnachten in een ouderwets gezellig hutje met de kookpot boven het knisperende haardvuur.

Zondag dus zoals gezegd opnieuw de tocht naar het park gemaakt. Ditmaal per touringcar. Deze zette ons dit keer nog verder in het park af en wel bij de Hielo de Patagonia, een catamaran die je over het Lago Pehoe naar het hosteria brengt. De vaartocht duurt een half uur en tijdens de vaart zie je de achterkant van de Torres heel mooi. Uiteindelijk van de boot af en daar stonden we dan voor hosteria Pehoe. Een mooi houten gebouw voor ruim 120 gasten en van alle gemakken voorzien: restaurant, uitgebreid sanitair, winkel, internet en niet te vergeten een bar met het mooiste uitzicht dat ik ooit in een bar ben tegengekomen. Zoveel toppen heb ik nog nooit vanaf een barkruk kunnen tellen. Tot zover dus het simpele biologische leven.

's Avonds erg gezellig in onze sjofele wandelkleren de bar onveilig gemaakt en genoten van de standaardmaaltijd (puree met rollade) die je er voor een flink bedrag kan krijgen. 's Nachts op onze gemengde kamer wakker gelegen van twee vreselijk snurkende dames die ook nog eens om zeven uur uit wandelen gingen en daarvoor al vanaf zes uur de kamer ondersteboven moesten zetten.

De volgende ochtend zijn we de wandeltocht naar de Vallee de Frances gemaakt. Een uitputtende tocht die bij elkaar zo'n zeven uur duurde. Steeds werd het uitzicht mooier en op ons keerpunt van de tocht stond je dan ineens midden in een ronde vallei omringd door alle steile toppen die het park kenmerken. Geweldig, jammer dat de terugweg nog zo'n ontzettend eind lopen was. 's Avonds weer een rondje bar - restaurant - bar gedaan en de avond besloten met een mooie zonsondergang.

Vandaag dus weer terug naar het stadse leven. Vanochtend was ik wel even klaar met wandelen in het park dus een beetje gehangen en gewacht. De boot pikte ons om half een - precies toen het begon te regenen - op en daarna weer terug met de bus. Eindelijk mezelf weer even opfrissen en op adem komen in de (enigszins) bewoonde wereld van Puerto Natales...