Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/jdehaas/domains/jeroendehaas.nl/public_html/lepus.php on line 3
Jeroen de Haas.nl
Zoom kaart
Home
Mail Jeroen
Login
Lees alle verslagen in boekvorm

De reis

Chili & Paaseiland: de video
11-12-2007
Leidschendam

De laatste dag
01-12-2005
Santiago de Chile

Koper en Flamengo's
29-11-2005
San Pedro de Atacama

Naar de sterren
27-11-2005
Calama

Golden Eye
27-11-2005
Calama

Zonnetje onder
25-11-2005
Antofagasta

Klaas Vaak
23-11-2005
San Pedro de Atacama

Hoogtepunten
20-11-2005
Putres

Andes alive
20-11-2005
Putres

Vier keer stijgen en dalen
19-11-2005
Arica

South of the south
17-11-2005
Punta Arenas

Terug naar de natuur
15-11-2005
Puerto Natales

On top of the world
15-11-2005
Puerto Natales

Een eind in het niets
12-11-2005
Puerto Natales

De Lange Leegte
12-11-2005
Puerto Natales

Rapa Nui the Movie
09-11-2005
Paaseiland

Easy Easter Island
09-11-2005
Paaseiland

Moai's op de fiets
08-11-2005
Paaseiland

Skybox te huur
08-11-2005
Paaseiland

Rapa Nui
06-11-2005
Hanga Roa

Santiago de Chile
04-11-2005
Santiago de Chile

Sunny Santiago
04-11-2005
Santiago de Chile

Over drie weken...
12-10-2005
Leidschendam

Chili & Paaseiland
11-02-2005
Leidschendam

Koper en Flamengo's

San Pedro de Atacama | Chili | dinsdag 29-11-2005 | Jeroen

Gisteren hebben we ook Calama gelaten voor wat het was, maar niet voordat we de grootste open kopermijn ter wereld hebben bezocht. Deze ligt zestien kilometer buiten de stad in het voormalige mijndorpje Chuquicamata. Dit dorpje wordt langzaam opgeheven. Iedereen die er woont moet verhuizen naar Calama. Reden: langzaamaan moet er naar en nieuwe voorraad koper in de grond gezocht worden en laat dat er nou net een leuke hoeveelheid onder het dorpje liggen.

De mijn kan nog wel een jaar of vijf vooruit, mar hoe dieper er gegraven moet worden, hoe duurder het weer wordt om alles weer boven te krijgen. Er rijden dan ook enorme monsters met laadbakken rond die continu 24 uur per dag zeven dagen per week het afgegraven puin naar boven rijden. Ik geloof dat een zoŽn vrachtwagen 1000 liter diesel in 8 uurtjes verstookt.

Het is onvoorstelbaar als je op het uitkijkplateau de put in kijkt. Zit je ineens naar allemaal kleine doenertjes te kijken die 850 meter dieper lekker aan het graven zijn. Het is wel een enorm stoffige zooi, als je naar de mijn rijdt zie je al van verre allerlei kwalijke dampen in de lucht hangen. Met dit soort werk in deze omgeving klinkt het erg logisch dat voor de inwoners van Calama en met name de werknemers van de mijn de gezondheidszorg hier kosteloos is.

We konden ook nog even naast zo'n vrachtvoertuig staan. Dan voel je je wel heel ielig als blijkt dat je nog niet eens boven een van de wielen uit komt. De tour duurde een klein uurtje en daarna zijn we weer terug naar San Pedro de Atacama gereden. Het leven bevalt hier prima!

Vanmorgen zijn we naar de zoutwoestijn van Atacama gereden. Daar leven de flamengo's. Het is op het eerste gezicht een klein wonder dat deze mooie vogels hier kunnen leven. Waar wij met zonnebril, hoed en heel veel zonnebrandcreme in ons geaircode autootje aan kwamen rijden om een kort wandelingetje in deze hitte te kunnen maken, staan in de verte de sierlijke vogels gewoon rustig pootje te baden.

In een woestijn met verder enkel zout voelen ze zich opperbest. De woestijn heeft enkele meertjes met heel zout water. Dit water hier aan de oppervlakte vanaf de hoge Andesrug. Het water is heel zout en zit vol met kleine algjes en organismen die de flamengo's weer op hun menu hebben staan.

Vanavond hebben we nog een bonte avond in San Pedro en morgen terug naar Santiago!

© Jeroen de Haas 2017

De video

Bekijk hier de video.

De foto's

Klik rechts op de foto voor een uitvergroting.

De fotoviewer heeft Flash nodig. Installeer Flash.

Reisklok

Belmopan
San José
San Salvador
Ciudad de Guatemala
Tegucigalpa
Managua
Santiago
Amsterdam
Kampala
Dar Es Salaam
New Delhi
Kathmandu
Jakarta
Kuala Lumpur
Singapore
Beijing
Tokio
Wellington
Suva