Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/jdehaas/domains/jeroendehaas.nl/public_html/lepus.php on line 3
Jeroen de Haas.nl
Zoom kaart
Home
Mail Jeroen
Login
Lees alle verslagen in boekvorm

De reis

In bad met olifantjes
20-11-2006

Jumbo Plons!

De stad van burning and learning
16-11-2006

Horn Please
01-11-2006
New Delhi

The Maharadja's are back in town!

India & Nepal
29-10-2006
Leidschendam

Rode oortjes

Khajuraho | India | maandag 14-11-2006 | Jeroen

Na een korte radiostilte even een update over de afgelopen dagen. Inmiddels hebben we ons verblijf in Agra alweer een aantal dagen achter ons. Bij aankomst in de middag hebben we onze kamers betrokken in het grote en daarom gelijk ook onpersoonlijke hotel van de Clarks-keten. Onmiddelijk daarna hebben we uiteraard het plaatselijke fort bezocht. Inmiddels begint zich een lichte vorm van fort-allergie te ontstaan. Niet omdat het allemaal niet mooi is of indrukwekkend. Maar van de dikke twee weken dat we nu door India trekken was dit net even het fort waar we niet zo'n heel erg trek in hadden. Maar wanneer kom je ooit weer in Agra, dus toch even door de zure appel heen bijten en op naar de toegangspoort.
Dat ging nog niet eens zo gemakkelijk, want gewend als ze zijn aan de makke schapen die toeristen heten, bleven de lokale gidsen aanbieden om ons door het paleis te loodsen. Zoniet dan zouden we in alle zestien paleizen hopeloos verdwalen. Toch maar de stoute schoenen aangetrokken en beleefd blijven weigeren. Hoe erg kan het zijn om voor altijd te moeten dolen door een paleis met uitzicht op 's werelds meest romantische liefdesmonument?
Het bleek allemaal wel mee te vallen en om heel eerlijk te zijn het voorproefje op de Taj Mahal van de volgende dag was eigenlijk wel het hoogtepunt. De Maharadja liet de graftombe niet ver van zijn eigen paleis bouwen voor zijn overleden echtgenoot.
Uiteindelijk hebben we ook weer de uitgang gevonden. Erna was het pad naar het zwembad snel gebaand.
Omdat we echt niet zoveel op hadden met de massaproductie van hotel Clarks zouden we wel eens eventjes zelf op pad gaan. Met de vertrouwde Lonely Planet in de achterzak liepen we heldhaftig het terrein af, langs de wachtende taxichauffeurs. Uiteraard wisten zij wel een toprestaurant voor ons en was het restaurant dat wij in gedachten hadden al lang gesloten. Voor slechts 50 rupees zouden we keurig voor de deur afgezet worden en na afloop weer opgehaald. Nu is 50 rupees ongeveer een euro dus we vermoedden al dat de eettent niet al te ver weg zou zijn. Om precies te zijn reed de wagen ons zo'n twee 'a drie deuren verder. Melig van zoveel creatieve handelsgeest hebben we toen maar wat gerechten besteld gepeperd op de dynamite-wijze.
De volgende dag zijn we om zes uur richting de Taj Mahal gereden. Het is werkelijk waar een schitterend monument. Je wordt bijna bang van de tijd en arbeid die is gaan zitten in het bouwen van deze reusachtige tombe. Alle details zijn tot in perfectie uitgevoerd. Wit marmer is de basis, de talrijke versieringen zijn van natuurlijk gekleurde stenen. Een waarlijk meesterwerk.
Na dit bezoek hebben we ontbeten in het hotel en erna konden we met een nieuwe chauffeur richting Gwalior rijden. Een rit van een paar uur naar een industriestad met opnieuw een... fort. Allemaal mooi echt waar, maar de topper was het hotel. Met een vierkamer-kamer in totaal groter dan mijn eigen appartement was het goed rusten. Maandag moesten we weer vroeg op voor een bezoek aan Orchha (fort) en een lange reis naar Khajuraho. En hier tik ik dit nu.
Vanmorgen opnieuw vroeg op. Om zes uur werden we door een van de rangers opgehaald voor een bezoek aan het Panna National Park. Een tijger-resort, met veel wild. Prachtig om de natuur in te gaan na al dat stedelijke geweld. Veel herten gezien, vette spinnen en wilde zwijnen. Helaas geen tijgers en geen luipaarden. Hopelijk hebben we in Chitwan meer geluk. Bij terukomst konden we nog in een boomhut van het ontbijt genieten. Even een bodempje leggen voor de drukke dag. Om 13:00 zijn we namelijk de uitgebreide tempelcomplexen gaan bekijken. Afgezien van de onbeschrijfelijke kunsten die de beeldhouwers hier al in de jaren 900 tot 1000 hebben tentoongespreid, zij de beeldjes nogal van erotische aard. De tempels gewijd aan de goden die we inmiddels een beetje beginnen te kennen (Brahma, Vishnu enzovoorts) bevatten het complete oeuvre uit de kama sutra. Erg creatief allemaal... maar met een dag lang de Indische zon op je kop heb ik er wel rode oren van gekregen.