Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/jdehaas/domains/jeroendehaas.nl/public_html/lepus.php on line 3
Jeroen de Haas.nl
Zoom kaart
Home
Mail Jeroen
Login
Lees alle verslagen in boekvorm

De reis

Horn Please
01-11-2006
New Delhi

The Maharadja's are back in town!

India & Nepal
29-10-2006
Leidschendam

De stad van burning and learning

Varanasi | India | woensdag 16-11-2006 | Jeroen

Vanuit Khajuraho zijn we dinsdag om zeven uur 's ochtends vertrokken richting Satna. Daar werden we op de trein gezet naar Varanasi. De autorit van zo'n 110 km kostte drie uur. Dit omdat de wegen hier vaak eenbaans zijn en soms ook van belabberde kwaliteit. Tel daar ook nog eens het drukke vrachtverkeer en de talloze koeien, honden en ezels bij op en je snapt dat we eigenlijk nog snel bij het station aangekomen waren. Een kruier bracht onze beide rugzakken behendig op het hoofd naar het juiste perron. Een nieuwe wereld, namelijk die van Indian Railways, zou voor ons opengaan.
We konden even kijken hoe we het vinden van onze juiste wagon straks het beste zouden kunnen aanpakken. We waren er ruim een uur voor vertrek en er zouden eerst nog twee andere treinen binnenkomen. De eerste lokale trein kwam binnen en die zat angstaanjagend vol. Niet zo dat er ook mensen op het dak zaten, maar vanuit alle andere denkbare hoeken die een trein heeft kwam plots bagage, een hoop volk en vooral ook veel brandhout. Mensen blijven in- en opladen totdat de trein van het perron loskomt. De achterblijvers wachten wel weer op de volgende.
Ons ritje begon rustig. De kruier had ons al op de juiste hoogte van het perron gedropt en zo hoefden we enkel met bagage en al de airco-wagon in te stappen. Met twee banken, twee bedden, een zak cashewnoten, twee zakjes chips en water zouden we tot half acht 's avonds wel prima door kunnen brengen.
De rit van Satna naar Allahabad ging voorspoedig. Alleen daar begon het wachten. De loc moest aan de andere kant van de trein vastgemaakt worden. Of dat de reden van de vertraging was weet ik niet, maar in ieder geval hebben we drie uur stil gestaan op het perron. Na Allahabad hadden we nog zo'n drie uur spoor voor de boeg dus de moed zakte ons aardig in de schoenen.
Uiteindelijk kwamen we om een uur of twaalf moe en hongerig aan op Varanasi. we werden gelukkig gelijk opgepikt en naar ons hotel gebracht. Een kort nachtje was nog het enige dat restte.
Om vijf uur ging de wekker om ons klaar te maken voor een boottocht op de Ganges. Tussen vier en acht uur komen de gelovigen uit de stad zich daar wassen. Vanuit een roeiboot wordt je langs de sprookjesachtig aandoende kades (Ghats) gevaren. Zeer indrukwekkend. Onze gids had ook nog een masseur aan boord gevraagd dus terwijl wij aandachtig naar het schouwspel op de Ghats keken, werden intussen onze voeten handen, benen, hoofd en schouders losgewrongen.
Varanasi is de religieuze hoofdstad van India. Als Hindu wil je hier sterven en verbrand worden op sandelhout aan de oever van de Ganges. Na afloop kieperen ze dan je asresten in de heilige rivier. Een ander aspect van de rivier zijn de rituele baden die de Hindu's hier nemen. Hoewel het water er door alle lozingen (riool, as enzovoorts) van zeer bedenkelijke kwaliteit is, wassen, drinken en zwemmen de mensen hier in de rivier.
Vandaag hebben we ook nog wat tempels in de stad bezocht. Waaronder de tempel van moeder India. Eigenlijk niet veel meer dan een enorme reli"efkaart in marmer (schaal 1 op 2000) van India. De aanblik van de absurde muur die de Himalaya heet, deed me alweer uitkijken naar ons volgende deel van de reis: Nepal. Ook nog de campus van de universiteit bezocht. De grootste van heel Azi"e naar verluidt. Zo is de titel van deze post ook weer verklaard: Varanasi city of burning and learning.