Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/jdehaas/domains/jeroendehaas.nl/public_html/lepus.php on line 3
Jeroen de Haas.nl
Zoom kaart
Home
Mail Jeroen
Login
Lees alle verslagen in boekvorm

De reis

China & Tibet: de video
10-12-2007
Leidschendam

The Olympic Dream
08-11-2007
Beijing

Muren!
07-11-2007
Beijing

Chinese censuur
06-11-2007
Beijing

Maosoleum!
06-11-2007
Beijing

Stairway to Heaven
02-11-2007
Xi'an

Stenen beelden, stenen trappen
02-11-2007
Xi'an

Foto's Marijn (part 2)
29-10-2007
Yichang

Mighty Yangtze
28-10-2007
Yichang

Al cruisend over de Yangtze
28-10-2007
Yichang

China's biggest
24-10-2007
Chongqing

Circus Chongqing
24-10-2007
Chongqing

Op adem in Chengdu
23-10-2007
Chengdu

Foto's Jeroen
21-10-2007
Lhasa

Foto's Marijn
21-10-2007
Lhasa

Terug naar Lhasa
20-10-2007
Lhasa

Mt. Everest: Cool!
19-10-2007
Shigatse

Terug van het hoogtepunt
19-10-2007
Shigatse

Over yaks en tibetaans traject controles...
17-10-2007
Shigatse

Autorijden en veel meer...
17-10-2007
Shigatse

Another 48 hours
13-10-2007
Lhasa

Over treinen, Tibet en thee
13-10-2007
Lhasa

Afscheid van Shanghai
10-10-2007
Shanghai

Van de regen in de drup...
09-10-2007
Shanghai

Werelds Shanghai
09-10-2007
Shanghai

China & Tibet
12-03-2007
Leidschendam

Over treinen, Tibet en thee

Lhasa | Tibet | zaterdag 13-10-2007 | Jeroen

Na een geweldige treinreis van 49 uur zijn we aangekomen in Tibet. Twee nachten en dagen hebben we doorgebracht in een vierpersoons coupe van trein T164. Vertrektijd woensdagavond 20:08u en aankomsttijd vrijdagavond 21:00 stipt. Vanuit de trein trekt een groot scala van Chinese landschappen aan je voorbij. Van het laaggelegen platteland tot hoger gelegen kloven die met behulp van een stuwdam gebruikt worden voor het opwekken van energie.
De trein dendert er zelfverzekerd langs.
Voor een natje en een droogje is ook gezorgd. De dinnercar achter onze wagon serveerde goede eenvoudige maaltijden die je op geen enkel NS-station ooit zult tegenkomen. Met een Heineken importbiertje en de uitzichten vanuit de trein was het weergaloos dineren.
Het werd pas echt mooi toen we na de tweede nacht de gordijnen van onze coupe openden. Op dat moment stonden we op het station van Lanzhou. De laatste echt grote provinciehoofdstad halverwege onze bestemming. Vanaf Lanzhou begon het echte stijgen pas. Langzaamaan verdwijnt het groen en versteend alles om je heen. Heuvels worden bergen, het mosgroen verandert in zandwoestijn. Wat volgde was een surrealistische reis door een nog bizarder maanlandschap.
De hoogte waarop de trein inmiddels rijdt ligt dan al tussen de 3000 en 4500 meter. De hoogtemeter deed uitstekend dienst en het is af en toe een kick om te kijken hoe hoog je nu weer zit.
Zo rijden we vrijdagmiddag over de Tangulapas. Deze ligt op 5206 meter. Buiten is het dan al onder nul maar binnen is het goed toeven. Bijna niemand kan ziek worden van dit type vervoer, bovendien moest iedereen beloven middels een officieel gezondheidsformulier niet ziek te worden! Los daarvan zouden wij vast niet als eerste de verschijnselen van hoogteziekte vertonen. In zo'n vier andere coupe's ligt een Japans reisgezelschap bestaande uit zo'n twaalf dames op gevorderde leeftijd. Ik heb ze de hele reis kwiek en fit rond zien hobbelen.
Vrijdagavond geen minuut te vroeg reden we het megalomane station van Lhasa binnen. Je moet je voorstellen dat Lhasa ongeveer 240.000 inwoners telt. Tel daar nog eens wat toeristen bij op en stel je dan een station voor dat qua gebouw twee a drie keer Amsterdam Centraal voorstelt. Niet zo sierlijk overigens, de communistische architectuur staat hier nog steeds garant voor kolossale blokken beton waarbij de mens zich slechts nietig kan voelen.
De boodschap is duidelijk de Chinezen zijn hier om voorspoed en vooruitgang te brengen. Dit kun je ook zien bij het Potalapaleis dat we vandaag bezocht hebben. Bovenop deze onneembare vesting, het winterpaleis van de Dalai Lama, wappert de Chinese vlag. Voor het paleis is een groot plein gebouwd ter ere van de Chinese bevrijders van Tibet. In onze oren klinkt het allemaal erg dubbel, zelfs onze gids weet geen raad met onze vragen hierover. Zijn de Chinezen nu bezetters of bevrijders?
Het Potalapaleis zelf is prachtig en zeer indrukwekkend. Het is ook een goede oefening om te wennen aan de ijle lucht hier op deze hoogte. Lhasa ligt 'slechts' op 3600 meter, maar voor deze jongens uit de lage landen is dat toch even opletten. Het Potalapaleis kan alleen maar betreden worden door de grote hoeveelheid aan trappen te bestijgen. Maar toch tussen alle pelgrims, sommige van zeer hoge versleten leeftijd, kunnen wij ons niet laten kennen. Met wat gehijg komen we boven.
Terug op stadsniveau bezoeken we ook de Jokhang-tempel de heiligste voor Tibetaanse boedhisten. Het is er een komen en gaan van pelgrims die zichzelf opofferen voor de tocht naar deze tempel. Je ziet ze hier overal in de straat. Ze doen een stap, klappen twee keer in de handen en gaan dan languit op hun buik op de grond liggen, staan weer op, doen een stap en de martelgang begint opnieuw. Er zijn pelgrims die het all the way doen en vanuit hun woonplaats enkele honderden kilometers door weer en wind deze tocht maken.
Tenslotte worden we nog over de Barkhor geleid. Voor de souvenirjager is dit de zevende hemel. Alles wat ook maar een beetje Tibetaans is en alles wat dat helemaal niet is, kun je hier kopen. We eindigen in een theehuis voor de lokale bewoners. Een echte belevenis. Je stapt binnen, pakt wat theeglazen uit de kast en gooit quasi nonchalant al je kleingeld op tafel. De theeschenkster komt langs en hoost je glas vol, neemt de centen mee die het moet kosten en je bent klaar om te genieten. De thee die ze hier drinken wordt tot onze opluchting gezet uit thee met veel melk en suiker. Opluchting omdat een dezer dagen ons het proeven van Yakthee nog boven het hoofd hangt...

© Jeroen de Haas 2017

De video

Bekijk hier de video.

De foto's

Klik rechts op de foto voor een uitvergroting.

De fotoviewer heeft Flash nodig. Installeer Flash.

Reisklok

Belmopan
San José
San Salvador
Ciudad de Guatemala
Tegucigalpa
Managua
Santiago
Amsterdam
Kampala
Dar Es Salaam
New Delhi
Kathmandu
Jakarta
Kuala Lumpur
Singapore
Beijing
Tokio
Wellington
Suva