Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/jdehaas/domains/jeroendehaas.nl/public_html/lepus.php on line 3
Jeroen de Haas.nl
Zoom kaart
Home
Mail Jeroen
Login
Lees alle verslagen in boekvorm

De reis

19-10-2007
Shigatse

Terug van het hoogtepunt

Over yaks en tibetaans traject controles...
17-10-2007
Shigatse

Autorijden en veel meer...

Another 48 hours
13-10-2007

Over treinen, Tibet en thee

Afscheid van Shanghai
10-10-2007
Shanghai

Van de regen in de drup...
09-10-2007

Werelds Shanghai
Shanghai

China & Tibet
12-03-2007
Leidschendam

Autorijden en veel meer...

Shigatse | Tibet | woensdag 17-10-2007 | Jeroen

Na ons eerste bezoek aan Lhasa zijn we zondag in de auto met chauffeur en gids gesprongen om het hppgste meer van Tibet (en volgens de Tibetanen ook van de wereld) te bekijken. Dit is het Namtso Lake en ligt op ongeveer 4600 meter hoogte. Dit meer is voor de echt doorgewinterde Tibetaan een bedevaart waardig. Je moet er dan wel iets voor over hebben. Een omcirkeling (uiteraard volgens goed gebruik hier met de klok mee) duurt ongeveer 18 tot 20 dagen. De natuur hier zorgt er wel voor dat dit echt afzien wordt. Allereerst kun je het meer pas bereiken als je een pas neemt van zo'n 5100 meter hoogte. Met de auto is dit al heel wat als Lagelander. De ijle lucht, hobbelige wegen met haarspeldbochten eisen hun tol. Gevolg is vaak toch een zeurderig katergevoel en dat terwijl we niet eens gedronken hebben.
De tocht naar het Namtso Lake was een 'dagtocht' van 250 kilometer heen en 250 kilometer terug. Dezelfde avond zaten we gaar maar tevreden weer in ons hotel in Lhasa. Helaas was daar iets niet pluis. Om half elf begon er een vrouw in het Chinees te schreeuwen alsof ze ritueel geslacht werd. Helaas heeft dit zo'n beetje de hele nacht geduurd. Zelf durfde ik mijn bed niet uit, bovendien is mijn relatiebemiddeling in het Chinees of Tibetaans niet zo goed. Andere hotelgasten klopten, bonsden, beukten regelmatig op de kamerdeur. Het mocht niet baten, als je dacht dat de ijle lucht ook bij dit schreeuwmens haar tol had geeist, begon ze weer met hernieuwde kracht te krijsen.
De volgende ochtend (maandag) stond een heenreis van bijna 500 kilometer op het programma. Vanuit Lhasa zijn we toen in oostelijke richting vertrokken. Naar de Zwitserse Alpen van Tibet zoals ze de streek hier liefkozend noemen. Ons doel was het stadje Baiyi, onderweg zouden we weer een mooi meer aantikken. Dit keer het Basumtso meer. Een schilderachtig meer in een veel vriendelijker klimaat. Midden in het meer ligt een eilandje waar een klein klooster op ligt.
Het uitstapje naar het meer kostte echter wel de nodige kilometers omrijden. Doodmoe van zo'n twaalf uur autorijden kwamen we aan in Baiyi. Daar stapten we rond half acht een comfortabel hotel binnen. Eerst maar even eten en dan opfrissen was de gedachte, maar het hotelpersoneel was al aan het klaverjassen en was niet van zins de keuken weer te openen.
Toen maar in het Zwitserse Alpen Restaurant met Tibetaanse kaart gegeten. Lekker Yak Momo's (Yakgehakt in een soort pastadeegje) en aardappels in curry. Tel daar nog eens drie flessen Lhasabier (680 ml) te nuttigen middels een klein limonadeglaasje bij op en de ellende was snel vergeten.
De terugreis had ook enkele uitdagingen in zich. Na een uurtje rijden zouden we wat rotsen bekijken waar afbeeldingen van Boeddha te zien zouden zijn. Nu liggen de wegen hier altijd pal naast de stijle bergwanden dus om de beelden te kunnen zien volgde een lange reeks trappen. Halverwege kwamen we bij de optie om de berg verder te beklimmen via een grot. Wie de top haalt via de grot is in de ogen van Boeddha een goed mens. Dus wie zijn wij om de uitdaging niet aan te nemen... Laat ik er dit over zeggen, het viel niet mee. Hoewel ik nu toch echt een goed mens ben, weet ik nu wel dat lichte vormen van claustrofobie nog uit mij gebannen moeten worden. Maar ik weet zeker dat er een verschijningsvorm van Boeddha bestaat die daar wel een middeltje tegen weet.
Inmiddels waren we weer terug in Lhasa, zelfde hotel andere kamer. We hebben hier een restaurant ontdekt dat min of meer gerund wordt door Nederlanders. Gevolg is wel dat het een soort Holland House is, met grote overwegend Nederlandse reisgezelschappen. Toch hebben ze een prettig balkonterras en is het Westerse eten (pizza of Yak-cheese-burger) een aangename afwisseling.
Vandaag hebben we weer in de jeep geleefd. De reis naar Shigatse (in westelijk Tibet) duurde gelukkig maar van negen tot ongeveer half vijf. Tussentijds om maar vast aan de hoogte wennen nog even een bergpas van 4800 meter opgereden. Ze weten hier wel wat onmogelijke wegen bouwen is. Bovenop was het een toeristische boel van jewelste. Lokalen staan in klederdracht met Yak klaar om je op de foto te zetten. Ik heb me maar meer gestort op het fotograferen van de wijdse uitzichten over de vallei, alweer een meer en enkele besneeuwde reuzen.
Shigatse, de tweede stad van Tibet is voor ons de opstap naar het Base Camp van Mount Everest of zoals de hoogste berg ter wereld in historisch correctere zin heet: Qomolangma