Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/jdehaas/domains/jeroendehaas.nl/public_html/lepus.php on line 3
Jeroen de Haas.nl
Zoom kaart
Home
Mail Jeroen
Login
Lees alle verslagen in boekvorm

De reis

19-10-2007
Shigatse

Terug van het hoogtepunt

Over yaks en tibetaans traject controles...
17-10-2007
Shigatse

Autorijden en veel meer...

Another 48 hours
13-10-2007

Over treinen, Tibet en thee

Afscheid van Shanghai
10-10-2007
Shanghai

Van de regen in de drup...
09-10-2007

Werelds Shanghai
Shanghai

China & Tibet
12-03-2007
Leidschendam

Op adem in Chengdu

Chengdu | China | dinsdag 23-10-2007 | Jeroen

Maandag hebben we Tibet achter ons gelaten. Gids en chauffeur hebben ons afgezet op het kleine vliegveld 55 kilometer buiten Lhasa. Daar ging het zoals het op alle vliegvelden ter wereld inmiddels gaat. Inchecken, controle en wachten. We waren wat aan de vroege kant, dus dat wachten duurde even. Verder verliep alles vlekkeloos op tijd. Binnen een uur en veertig minuten stonden we in Chengdu op de grond. Veel konden we toen nog niet zien van de stad, want het lijkt hier wat in nevelen gehuld.
Met de taxi werden we ondanks de avondspits redelijk snel bij ons hotel afgezet. Het is een eenvoudig maar comfortabel hotel aan de rand van het centrum. De travelservice van het hotel is ook handig. Zo hebben we eenvoudig treinkaartjes kunnen regelen voor de rit van morgen naar Chongqing en hebben we vast twee first-class bedden besteld op een schuit door de Drie Kloven naar Yichang.
Omdat we ons hier in het hart van de Sichuan-keuken bevinden hebben we geprobeerd om hier ouderwets Chinees te eten. In het centrum is dat wat moeilijk. Het is hier een ware eetjungle tussen alle McDonaldsen, Pizza Hutten, KFC's en Aziatische fastfoodrestaurants. Uiteindelijk zijn we in een soort winkelcentrum beland waar ze een pittige vis-hotpot op tafel zetten.
Terug naar huis maken de neon-reclames en complete megaschermen met commercials veel indruk. Het communistische China heeft wel een weg gevonden met alle kapitalistische A-merken van de wereld. Hier (en waarschijnlijk in alle Chinese metropolen) vind je naast elkaar vestigingen van Gucci, Bulgari, Luis Vuitton, Nike en wat al niet meer.
Vanmorgen zijn we al vroeg op bezoek geweest bij het panda fokcentrum. Ik had de zwart witte beestjes nog nooit in het echt gezien. Erg leuk om ze in dit mooie park te zien slapen, eten en rollebollen. Vooral de jonkies, nog in een soort peuter-creche met menselijke oppas zijn leuk. Verder weten we nu inmiddels alles van het leven van de panda. Hoewel ze in het wild steeds zeldzamer worden (ongeveer 1000 exemplaren) slagen de geleerden en verzorgers er steeds beter in om panda's in gevangenschap te fokken.
Naast dit stukje natuureducatie hebben we nog een wandeling door Chengdu zelf gemaakt. Alles in goede conditie, want dankzij onze hoogtestage komen we in het laaggelegen Chengdu zeker geen zuurstof tekort.
Zoals gezegd is het hier een groot en druk winkelcentrum. Centraal ligt een groot plein waarover de Grote Leider Mao, middels een metershoog wit standbeeld, uitkijkt.
Vanavond brengen we een bezoek aan een Chinese opera, zoals die alleen in Sichuan wordt opgevoerd. Topattracties schijnen te zijn: vuurslikken, gezichtsverwisselingen, acrobatiek en drums! Ik zal maar niet in jacquet gaan...