Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/jdehaas/domains/jeroendehaas.nl/public_html/lepus.php on line 3
Jeroen de Haas.nl
Zoom kaart
Home
Mail Jeroen
Login
Lees alle verslagen in boekvorm

De reis

China & Tibet: de video
10-12-2007
Leidschendam

The Olympic Dream
08-11-2007
Beijing

Muren!
07-11-2007
Beijing

Chinese censuur
06-11-2007
Beijing

Maosoleum!
06-11-2007
Beijing

Stairway to Heaven
02-11-2007
Xi'an

Stenen beelden, stenen trappen
02-11-2007
Xi'an

Foto's Marijn (part 2)
29-10-2007
Yichang

Mighty Yangtze
28-10-2007
Yichang

Al cruisend over de Yangtze
28-10-2007
Yichang

China's biggest
24-10-2007
Chongqing

Circus Chongqing
24-10-2007
Chongqing

Op adem in Chengdu
23-10-2007
Chengdu

Foto's Jeroen
21-10-2007
Lhasa

Foto's Marijn
21-10-2007
Lhasa

Terug naar Lhasa
20-10-2007
Lhasa

Mt. Everest: Cool!
19-10-2007
Shigatse

Terug van het hoogtepunt
19-10-2007
Shigatse

Over yaks en tibetaans traject controles...
17-10-2007
Shigatse

Autorijden en veel meer...
17-10-2007
Shigatse

Another 48 hours
13-10-2007
Lhasa

Over treinen, Tibet en thee
13-10-2007
Lhasa

Afscheid van Shanghai
10-10-2007
Shanghai

Van de regen in de drup...
09-10-2007
Shanghai

Werelds Shanghai
09-10-2007
Shanghai

China & Tibet
12-03-2007
Leidschendam

Al cruisend over de Yangtze

Yichang | China | zondag 28-10-2007 | Jeroen

De Yangtze Cruise zit er op. Enerzijds een opluchting en anderzijds was het toch ook wel weer de moeite waard. Het duurde even voordat ik in de mood kwam voor een riviercruise. Althans een riviercruise in Chinese stijl. De onze, samen met nog drie tot vijf andere niet-chinezen, nam nogal een heftige aanloop.
Het bemachtigen van de tickets ging allemaal nog wel redelijk soepel. Dat lag niet zozeer aan de comateuze medewerkers achter de balie, alswel aan onze flexibele houding. Toen we ons om zes uur 's avonds netjes meldden bij de balie kregen we de tickets en moesten we de tijd doden tot kwart voor acht. Terug om kwart voor alwaar we in haastige spoed alle tours tijdens de cruise moesten uitzoeken en betalen. Daarna volgde een soort survivaltocht naar de boot. Met rugzak en tas beladen was het een wilde achtervolgingstocht naar de toegangshal van de haven. Chinezen worden wild als ze in de rij moeten staan. Dat doen ze dan ook liever niet wat het nodige duw- en trekwerk met zich meebrengt. In de terminal moest de bagage van alle passagiers door een scanapparaat. Weer ruzie, duwen en trekken. Om bij de boot te komen moet je zo'n vijftig meter afdalen met een tandradbaan. Maar natuurlijk niet voor niets. Tezamen met tweehonderd andere opvarenden probeer je stuntelend met tas en rugzak vijf yuan te overhandigen aan de verkoper. Toen ik eenmaal in de gondel stapte was ik doorweekt van het zweet, maar de afdaling naar de boot kon beginnen.
De boot Jin Shan was basic. Korte harde bedjes, douche boven de wc en een klein wastafeltje. Maar dat was even helemaal niet belangrijk. Met zoveel verspeelde krachten wil je maar een ding: op het bovendek van een biertje en het uitzicht genieten... Voor het bovendek was een speciaal pasje nodig van 55 yuan en bier was ook niet echt een veelgevraagd artikel. Uiteindelijk blijven Chinezen echte handelaren, dus na een eerste paniekaanval ontdekten we aan de steiger nog een verkoper met levensmiddelen. Om half tien zaten we moe en bezweet op dek met een biertje laat de tocht maar beginnen! We hebben de skyline van Chongqing goed in ons op kunnen nemen, om elf uur vertrok Jin Shan.
Het was niet allemaal kommer en kwel aan boord. Met het geronk van de motor en het klotsen van het water is het goed slapen! Om half zes wordt de geluidsinstallatie van de boot als wekker gebruikt. Teken dat er een programma-onderdeel zit aan te komen. Meestal hadden we in de ochtend en in de middag een bezoek aan een tempel of stad.
Helaas zat het weer niet echt mee de hele tocht. Het hoogtepunt van de vaartocht: de drie kloven, hulden zich in een laagje mist. We konden er net genoeg van zien, maar of de foto's ook enigszins helder uit komen blijft nog even de vraag.
Het was een hele belevenis op de boot. Langzaamaan begin je medereizigers wel een beetje te leren kennen en ze zelfs een beetje te begrijpen. Het is leuk om te zien dat de meesten gek op spelletjes zijn. Mahjong is een veelvuldig gespeeld spel en ook voor Yahtzee hadden veel Chinezen gelijk interesse. Tot een deugdelijke uitleg van de spelregels is het helaas niet gekomen.
Vandaag zondag zijn we door de laatste kloven (gorges) gevaren. We hadden er nog twee van de drie tegoed. Aan het eind daarvan eindigde voor ons de bootreis. Met bagage en al gingen we op excursie naar de Driekloven-dam.
De dam is groot en vooral meeslepend. Het is onvoorstelbaar met welke gevolgen van dit project het omringende land wordt geconfronteerd. In feite maakt de overheid een groot stuwmeer van het deel van de Yangtze dat van Chongqing tot Sandouping loopt. Het waterniveau stijgt er tientallen meters waardoor hele dorpen en steden verplaatst zijn naar hogere gebieden, de unieke natuur van de drie kloven verdwijnt langzaam onder water. Dit alles ten bate van schone energieopwekking. Als de dam klaar is voorziet die China in een negende deel van de totale opgewekte energie.
We nemen nu even een pufje in Yichang. Een douche kon na drie nachten en drie dagen geen kwaad. Morgen reizen we door naar Wuhan alwaar we dinsdag het vliegtuig naar Xi'an pakken.

© Jeroen de Haas 2017

De video

Bekijk hier de video.

De foto's

Klik rechts op de foto voor een uitvergroting.

De fotoviewer heeft Flash nodig. Installeer Flash.

Reisklok

Belmopan
San José
San Salvador
Ciudad de Guatemala
Tegucigalpa
Managua
Santiago
Amsterdam
Kampala
Dar Es Salaam
New Delhi
Kathmandu
Jakarta
Kuala Lumpur
Singapore
Beijing
Tokio
Wellington
Suva