Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/jdehaas/domains/jeroendehaas.nl/public_html/lepus.php on line 3
Jeroen de Haas.nl
Zoom kaart
Home
Mail Jeroen
Login
Lees alle verslagen in boekvorm

De reis

23-10-2008
Ruteng

Adventure Island

Nieuw land onder de voeten
18-10-2008
Maumere

Over de geheimen van de Balinese keuken
17-10-2008
Ubud

Niet mokken, lekker wokken...

Upperclass in Ubud

De Onderwereld
12-10-2008

Nemo found!

De mannen met de zwavelblokjes...
10-10-2008
Pemuteran

Met de neus op de feiten

Als de rook om je hoofd is verdwenen...
08-10-2008

Leidschendam

Orang Belanda ontmoet Orang Utang

Tuk Tuk | IndonesiŽ | woensdag 01-10-2008 | Jeroen

Na Medan is het even stil geweest. Op onze slaapadressen was het internet bepaald niet voorhanden. Daarom dan ook een hoop nieuwe ervaringen in een post.

Het begint bij ons vertrek uit Medan, de hoofdstad van Sumatra. Onze chauffeur rijdt ons over de tweebaanswegen vol met gaten veilig en wel naar Bukit Lawang. De vertrekplaats voor treks door de jungle met een grote garantie om oog in oog te komen met de bosmensen ofwel Orang Utang.

De lodge waarin we verblijven is simpel maar zeer eco-vriendelijk. Toilet en douche bevinden zich op een binnenpleintje in de open lucht. Verder wordt afval gerecycled en wordt de stroom 's nachts uitgeschakeld.

We kunnen nog dezelfde middag op pad met een gids de jungle in. Na ons resort lopen we eerst door een stuk rubberplantage. Aan het eind daarvan staat een officiele grenspaal die het begin van de jungle inluidt. Dan houdt het ook wel een beetje op met paden. De ruimte die je hebt is da uitgespaard door de vele toeristen die hier speciaal voor komen, maar het blijft een kruip door sluip door. Wel prachtig hoor en groener dan je ooit kunt bedenken.

Een tweede gids is ons al vooruit gegaan en probeert voor ons de Utangs te spotten. Het lijkt erop dat we niet veel succes hebben totdat na wat heen en weer lopen er toch een exemplaar met jong in de bomen hangt. Maar dan de aap blijft niet zitten en slingert zich een weg naar ons. Al snel hangt moeder aap, opnieuw aan de jungle toevertrouwd na een wildcursus in het opvangcentrum, op een meter voor ons aan een stam. Smachtend naar het fruit dat de gidsen hebben meegenomen.

Een banaan, twee, drie volgen en dan zijn wij aan de beurt. Met een trillend hand hou ik een banaan vast en breng die naar de even menselijke hand van de aap. Even raken we elkaar en voor mij is het magisch. Voor de aap wat minder want de banaan is in een handige beweging gepeld en verorberd.

Er volgt meer belangstelling vanuit de bomen. In totaal voeren we afwisselened vijf exemplaren. Moet gezegd het is een moeder en haar nakomelingen. Er is geen mannetje bij, die leeft alleen en dieper in de jungle. Maar goed ook want die mannetjes schijnen wel wat groter agressiever te zijn.

We besluiten ons jungleavontuur met een survivaltocht. Zonder de tweede gids had ik die niet overleefd. Op zijn slippertjes en vaak blootvoets hielp hij mij de steile modderhellingen op en af. In de hitte en luchtvochtigheid nog een hele klus.

Thuisgekomen wachtte ons de beloning. Een koude douche en bier op onze eigen veranda. En wat sluit een jungle-ervaring nou beter af dan een plens regen? Een mega-plens regen. Wat zachtjes begon eindigde in een stortbui zoals ik die nog maar zelden heb gezien. Het beekje voor onze lodge veranderde in een half uur in een snelstromende rivier.

De volgende ochtend reden we weer terug naar Medan om daar na een bezoek aan een krokodillenfarm en het nuttigen van een lunch de afslag naar Brastagi te nemen. Dit dorpje ligt hoog in de bergen en is omringd door vulkanen. De Chinezen hebben het ook ontdekt en ons familiehotel zit er vol mee. Het dorp is druk in de weer met het aanstaande feest, want de ramadan zit erop. Vanuit het open raam van onze hotelkamer hoorden we dat het nog lang onrustig bleef in het dorp.

Deze morgen weer verder naar het eiland Samosir. Dat eiland heeft nog een klein schiereilandje genaamd Tuk Tuk en daar zijn we nu aangekomen. Ik schrijf we, maar onze chauffeur en de tassen moeten nog arriveren. Het was wat druk met de overtochten van de veerboot, want ook hier hebben de Chinezen het vakantieoord ontdekt. De chauffeur zette ons op een voetgangersferry en bleef zelf achter in de lange rij wachtende auto's die hier hopelijk vanavond nog moeten aankomen. Intussen hebben we het eiland al verkend en een internetcafť gevonden dat operationeel was!