Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/jdehaas/domains/jeroendehaas.nl/public_html/lepus.php on line 3
Jeroen de Haas.nl

Uganda & Tanzania: de video
14-12-2009
Leidschendam

Slagroom en witte sneeuw op de taart
25-09-2009

Trackertje pesten
12-09-2009
Buhoma

Op weg naar de gorilla's
11-09-2009

Lala salama
05-09-2009
Entebbe

Geen big five, maar big six

Uganda & Tanzania
16-04-2009
Leidschendam

Wild en waterval

Murchison Falls | Uganda | maandag 07-09-2009 | Jeroen

Om half acht worden we met een veerbootje de Nijl overgezet. Aan de andere kant bevindt zich een walhalla aan wild. We worden opgewacht door wat brutale bavianen die alleen nog maar het rommelen in prullenbakken en het lastig vallen van niet oplettende toeristen als levensdoel zien. Maar een paar kilometer verderop gereden begint de savanne en doet de eerste aanblik van wild ons echt beseffen: dit is Afrika zoals je je het voorstelt. Alsof het vooraf gepland is zien we eerst verschillende soorten hoefdieren. Zoals de Uganda Cob, gazellen, impala's, hele kleine hertachtigen. Te veel om op te noemen. Nog verder zien we giraffen, wrattenzwijnen en als klap op de vuurpijl een kudde olifanten.
Om half een zijn we terug voor de lunch: een cheese burger! Daarna rijden we weer terug voor een game-float. Per boot varen we naar de naamdrager van dit natuurpark: de Murchison Falls. Onderweg spotten we nijlpaarden en prachtige vogels. Eenmaal op veilig afstand aangekomen bij de waterval waar zo'n 3000 kub per seconde doorwalst, stapt ons clubje uit en met zijn zessen lopen we over smalle paadjes langs steile afgronden richting de bovenkant van de waterval. De kracht van het water valt niet te beschrijven. Thuis douchen we het overdadige zweet koud af en wacht een heerlijke Nile-special: het lokale biert gemaakt met water uit de Nijl. Maar opgepast morgenochtend begint om vijf uur al een ritueel dat nog vaak herhaalt zal worden: opstaan, tent inpakken, ontbijten en de jeep inspringen. En dat hebben we geweten de rit van Murchison naar Kibale heeft ons twaalf uur gekost...