Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/jdehaas/domains/jeroendehaas.nl/public_html/lepus.php on line 3
Jeroen de Haas.nl

Uganda & Tanzania: de video
14-12-2009
Leidschendam

Slagroom en witte sneeuw op de taart
25-09-2009

Trackertje pesten
12-09-2009
Buhoma

Op weg naar de gorilla's
11-09-2009

Lala salama
05-09-2009
Entebbe

Geen big five, maar big six

Uganda & Tanzania
16-04-2009
Leidschendam

Hungry Hippos

Queen Elisabeth National Park | Uganda | vrijdag 11-09-2009 | Marijn

Gisteren zijn we aangekomen in Queen Elisabeth National Park. Dit park is gelegen tussen Lake Edward en Lake George. Tussen deze twee meren loopt het Kazungi channel, wat het park in tweeen splitst.
Ons kampement bestond dit keer uit onze eigen tenten, maar deze werden keurig voor ons opgezet aangezien wij de boot moesten halen voor een tochtje op het kanaal. De eettent had zo uit de tuin van Khadaffi kunnen komen, het was er prima toeven. Met uitzicht op het kanaal en een mooie vuurplaats zouden we het hier ook wel weer volhouden.

Zoals gezegd gingen we direct naar de boot. Onderweg kwamen we nog een sjokkende familie olifanten tegen die op weg waren om wat te gaan drinken. Geweldig om te zien hoe moeder olifant de voorhoede vormt, gevolgd door de dombootjes en vaders volgt aan het eind van de stoet en houdt alles strak in de gaten. Na een korte fotopauze werden we afgezet bij een boot waarmee we het kanaal zouden gaan afvaren. De boot stroomde snel vol en om 15:00h vertrokken we.

Langs de oevers lagen de inmiddels vertrouwde nijlpaarden en buffels lekker te badderen. De vele vogelsoorten maakten het een leuk tochtje. Onder andere de imposante visarend, pelikanen, marabu's en divers klein grut waren schitterend om te zien. Bij zoveel voedsel in de buurt zijn krokodillen uiteraard niet weg te denken. Bijzonder dat vogels zo dicht in de buurt van een zonnende krokodil durven te blijven staan overigens! Het kan zomaar eens je laatste straaltje zonlicht zijn geweest... Na een tochtje van twee uur stapten we weer aan wal. Het naderende onweer zorgde voor een fantastisch schouwspel en met nog wat cobs, olifanten en waterbokken gespot te hebben kwamen we weer bij onze tenten. Het avondeten was prima en het vuur brande heerlijk. Toch werden we gestoord door een langslopend nijlpaard. De campsite ligt namelijk precies op een route waarlangs nijlpaarden grazen. 's Nachts werden we dan ook nogmaals gewekt door wat grazende hippo's die letterlijk naast onze tent hun buikje aan het rond eten waren. Gelukkig zijn het vegetariers en houden ze niet van haringen...

De volgende ochtend de tenten afgebroken en op weg naar Buhoma. Langs de route ontwaarden we plotseling twee leeuwinnen in een vijgenboom. Hier klimmen ze graag in omdat deze geen doornen heeft en het hen zo de mogelijkheid biedt om over de savanne met het hoge gras naar prooidieren uit te kijken. Vanaf een afstandje keken we ademloos toe naar deze koninginnen van de jungle. Machtig om deze dieren in het echt te zien.

De route ging verder en deze leidde ons naar Bwindi Impenetrable National Park. Morgen gaat het hier gebeuren, op naar de Silver Back!