Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/jdehaas/domains/jeroendehaas.nl/public_html/lepus.php on line 3
Jeroen de Haas.nl

Echt Japans
27-10-2010
Tsumago

Kijken, kijken en niet kopen
25-10-2010
Tokio

Dat kan toch allemaal maar
24-10-2010

Rust en hectiek op een en dezelfde dag
23-10-2010

Van hier tot...
22-10-2010

Japan
23-04-2010
Leidschendam

Tweeduizend tempels, maar geen kroeg

Kyoto | Japan | zaterdag 30-10-2010 | Jeroen

Het authentieke gevoel in Tsumago werd nog even voortgezet middels een wandeling naar het volgende op de oude postroute van Tokio naar Kyoto. Het doel was Magome, de afstand overzichtelijk en het stijgen en dalen bleef binnen de perken. Het enige wat ons zorgen baarde waren de vele klokken die onderweg geluid dienden te worden. Dit om in het gebied struinende beren te laten weten dat we er zijn. Uiteindelijk hebben we geen beren op de weg aangetroffen en zijn we veilig in de volgende toeristische attractie binnengekomen.
Vanaf Magome hebben we de bus gepakt naar een station, daar de trein naar het kolossale Kyoto om daar over te stappen op de trein naar Sonobe alwaar we opgewacht werden door een busje. In een uur rijden we naar ons oord in de Japanse Alpen. Het heeft wel wat weg van een ski-hotel inclusief onsen. Het is weer heerlijk de reisspieren ontspannen na een stevige schrobbeurt en de keuken brengt ons met een keur aan japanse gerechtjes n vervoering.
De volgende morgen treffen we het niet qua weer. De regen komt met bakken uit de lucht. Dus maar een beetje binnen blijven, beetje inlezen voor Kyoto en uiteindelijk toch maar even een voet buiten de deur gewaagd om toch maar die frisse neus boslucht binnen te krijgen.
In middels vrijdag aangekomen in Kyoto. Een stad van anderhalf miljoen mensen en tweeduizend tempels, maar geen kroeg! Omdat we al vroeg in de ochtend arriveren kunnen we gelijk fietsen huren en zo de stad verkennen. De afstanden zijn hier flink. Voor de gouden tempel Kinkaku-ji is het algauw een uurtje fietsen waarvan het laatste stuk vals plat. Kom je hier aan de stadsgrenzen dan is het bergop, want Kyoto ligt in een sorrt bassin omgeven door bergen. De tempel is prachtig evenals de naastgelegen tuinen.
Vandaag de stadswijk Gion verkend. Oude straatjes leiden naar parken en tempels, de een is nog mooier dan de ander. Ook heel bijzonder is dat de mensen hier zelf ook op zaterdag aan het flaneren slaan. Veel jongedames zien er tot in de puntjes in hun kimono een enkele heer heeft de moeite genomen zich in authentiek Japanse kledij te hijsen. Gion is de wijk die bekend staat om de geisha's. Ik geloof niet dat we ze gezien hebben, eerder meiden die het leuk vinden om er eens helemaal traditioneel uit te zien.
's Avonds na het eten wilden we nog met zijn allen een drankje drinken. Het is tenslotte vrijdagavond! Toch komen we van een koude kermis thuis. In tegenstelling tot restaurants zijn er bijna geen barretjes. Bovendien zien we er waarschijnlijk uit als dranklustige barbaren die de rust van menig etablissement wil verstoren. Men kijkt verschrikt als we vragen of er plek is voor negen personen. Uiteindelijk belanden we toch nog ergens vier hoog achter. Tapbiertje zeven euro...